Bartolomeo Colleoni lovas szobra

Andrea del Verrocchio, Kaiser-Friedrich-Museum gipszöntödéje (öntő)
  • A műtárgyat ábrázoló bélyegkép
  • A műtárgyat ábrázoló bélyegkép
  • A műtárgyat ábrázoló bélyegkép
  • A műtárgyat ábrázoló bélyegkép
  • A műtárgyat ábrázoló bélyegkép
  • A műtárgyat ábrázoló bélyegkép
  • A műtárgyat ábrázoló bélyegkép
  • A műtárgyat ábrázoló bélyegkép
Alkotó
Andrea del Verrocchio
Firenze, 1435 – Velence, 1488

Kaiser-Friedrich-Museum gipszöntödéje
(öntő)
Berlin, 20. század első fele
Készítés ideje
1479–1488 (eredeti), 1906 (gipszmásolat)
Anyag, technika
gipsz
Méret
1100 × 315 × 496 cm
Leltári szám
Rg.227
Gyűjtemény
Régi Szobor Gyűjtemény
Eredeti műtárgy őrzési helye
Olaszország, Velence, Campo Santi Giovanni e Paolo

Andrea del Verrocchiót az 1470-es évek végétől haláláig egy nagy megbízás, Bartolomeo Colleoni (1400—1475) itáliai zsoldosvezér (olaszul: condottiere) lovas szobrának megtervezése és bronzba öntése foglalkoztatta. A zsoldosvezér 1455-től volt a Velencei Köztársaság seregeinek főkapitánya. Végrendeletében jelentős összeget hagyott a velencei államra, azzal a kitétellel, hogy a Szent Márk téren lovas emlékművet állíttassanak neki. A Verrocchio halála után Alessandro Leopardi által kiöntött szobor felállítására végül a Campo Santi Giovanni e Paolón került sor 1495-ben. Verrocchio célja az első reneszánsz köztéri lovas szobor, Donatello Gattamelata-szobrának felülmúlása, a donatellói elképzelés továbbfejlesztése volt. Verrocchiónak a monumentális emléken elsőként sikerült megoldania, hogy a lépő ló bal mellső lába a levegőbe emelkedjen, így a kompozíció jóval dinamikusabbá, élettel telibbé vált. A múzeum 1906-os megrendelésére készült a berlini Kaiser-Friedrich-Museum (ma Bode-Museum) gipszöntödéjében. Felállítására 1908-ban került sor a Reneszánsz Csarnokban.