Taddei-tondó

Michelangelo Buonarroti, Ismeretlen szobrász (öntő)
  • A műtárgyat ábrázoló bélyegkép
  • A műtárgyat ábrázoló bélyegkép
  • A műtárgyat ábrázoló bélyegkép
  • A műtárgyat ábrázoló bélyegkép
Alkotó
Michelangelo Buonarroti
Caprese, 1475 – Róma, 1564

Ismeretlen szobrász
(öntő)
20. század
Készítés ideje
1504-1505 (eredeti), 20. század eleje (gipszmásolat)
Anyag, technika
gipsz
Méret
120 × 102 × 10,5 cm
Leltári szám
2022.1.1.Rg
Gyűjtemény
Régi Szobor Gyűjtemény
Eredeti műtárgy őrzési helye
Anglia, London, Royal Academy of Arts

Az itáliai művészek életrajzírójaként is ismert Giorgio Vasari (1511—1574) említi, hogy miközben Michelangelo a Dávid szobron dolgozott Firenzében, kinagyolt két márványtömböt, amelyekből egy-egy csodálatra méltó, ám befejezetlen tondót faragott. A Taddei-tondó megrendelőjéről, Taddeo Taddeiről kapta nevét, aki módos textilkereskedő, műpártoló és Raffaello mecénása volt. A dombormű oldalnézetből ábrázolja a Madonna arcát, ölében a riadtan elhúzódó gyermek Jézussal. A riadalom okozója a gyermek Keresztelő Szent János kezében tartott tengelice, Krisztus szenvedésének és kereszthalálának szimbóluma, amely a Megváltó sorsát vetíti elő. A dombormű befejezetlensége különösen Keresztelő Szent János háttérbe olvadó alakjánál szembetűnő. Okát egyes művészettörténészek a sok megbízás miatti időhiánnyal magyarázták, ugyanakkor a tudatos művészi döntés lehetősége is fennáll: a szobrász a „non finito” műveknek az antik, platóni filozófiában gyökerező esztétikáját alkalmazhatta művénél.